Friday, April 3, 2009

Team Hoki SMK Keningau "SEMEKEN" naib Johan



Pasukan hoki perempuan SMK Keningau Naib Johan dalam kejohanan Hoki MSS zon Pedalaman keningau yang di adakan pada 31 Mac – 3 April 2009. Johan pula dimenangi oleh pasukan SMK Keningau II. Pasukan lelaki SMK Keningau yang hanya berjaya berada di tempat ketiga dalam kumpulan tidak berjaya ke separuh akhir tetapi menunjukkan persembahan berkualiti walaupun pertama kali menampilkan diri sejak penampilan terakhir pada tahun 2005.



Penampilan pertama SMK Keningau dalam kejohanan hoki MSS zon Pedalaman Keningau, SMK Keningau tidak menyertai kejohanan hoki sejak 2006-2008, penampilan kali ini tanpa pemain daerah atau negeri tetapi berjaya ke perlawanan akhir bersama SMK Keningau II, hasilnya SMK Keningau berjaya mendapat Naib Johan, walaupun hanya berlatih tidak sampai dua minggu dengan pemain yang sanggup datang latihan berjalan kaki sejauh 8KM dari kampung ke sekolah, apabila jurulatih dan pengurus bertanya, mengapa mereka berjalan kaki, jawapan mereka, duit dah habis buat tambang ke latihan.
Saya memuji semangat mereka, walaupun tahap kemahiran tinggi mereka masih kurang tetapi mereka tetap cekal berlatih walaupun selalu dimarahi oleh jurulatih.


Commitment adalah kunci segala kejaya, dan ini lah hasilnya, bukan senang masuk final atau ke perlawanan akhir jika tiada kesungguhan daripada pemain dan guru –guru yang terlibat.

The best team win, SMK Keningau II memang layak menang tetapi tidak semestinya mereka tidak boleh dikalahkan. Jikalau perlawanan berlanjutan ke penentuan penalty, peluang SMK Keningau untuk menang adalah 90%.